Verkeersminister: ‘Provincie moet meebetalen aan spoortunnels’

De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen, meent dat ook de provincie Noord-Holland een verantwoordelijkheid heeft in het probleem van de spoorovergangen in Heiloo en Castricum. De minister kondigt aan hierover met de provincie in gesprek te gaan. Verder geeft de minister aan dat haar ministerie mogelijk meer geld kan uittrekken voor de Castricumse problemen indien inderdaad blijkt dat de tijden dat de spoorbomen gesloten zijn, onacceptabel lang worden. Dat antwoordt de minister op Kamervragen van de SP.

In maart bezocht Kamerlid Bashir van deze partij de spoorovergangen in Castricum en Heiloo. Deze twee gemeenten lobbyen bij andere overheden voor geld om spoortunnels mogelijk te maken. Als het PHS ofwel spoorboekloos rijden wordt ingevoerd, passeren er veel meer treinen en zijn de overwegen veel langer gesloten dan nu. Over Castricum zegt de minister in haar antwoord: “Indien er sprake is van een bijzondere situatie, zal ik nagaan of er maatwerkafspraken kunnen worden gemaakt.” Overigens is er al eerder door het ministerie een toezegging gedaan van 50% van de kosten.

In Heiloo ligt de situatie anders omdat deze gemeente eerder 25% van de kosten heeft aangevraagd. De gemeente Heiloo komt niet in aanmerking voor de PHS-subsidie. Zij stelt echter wel alles in het werk om meer subsidie te ontvangen bij provincie en rijk.Beide gemeenten hechten een groot belang aan de leefbaarheid en veiligheid in hun dorp en zijn van mening dat de ondertunneling van het spoor in de doorstroming van oost naar west voorziet.

Verder zegt Schultz-Verhagen dat ProRail de dichtligtijden (tijden dat de spoorbomen gesloten zijn) aan het meten is en dat haar ministerie onderzoek doet naar de effecten van meer treinverkeer op de bereikbaarheid bij overwegen. Dit alles moet leiden tot criteria om te bepalen wanneer deze bereikbaarheid onacceptabel wordt aangetast.

In Castricum buigt de gemeenteraad zich over de verschillende oplossingen die denkbaar zijn voor het probleem spoorovergang. Die variëren van een tunnel bij de Beverwijkerstraatweg tot het station of een tunnel bij de Geversweg, tot een oostelijke randweg. Een vierde optie is niets doen. Vorige week werden alle mogelijkheden gepresenteerd en toegelicht aan de gemeenteraad en belangstellenden, maandag was de eerste van twee inloopbijeenkomsten. De tweede is maandag 21 mei van 16.00 tot 20.00 uur in het Castricumse gemeentehuis. Alle achtergrondinformatie is te vinden op www.castricum.nl. Er is ook een speciaal e-mailadres geopend voor reacties: knelpuntspoor@castricum.nl.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen, meent dat ook de provincie Noord-Holland een verantwoordelijkheid heeft in het probleem van de spoorovergangen in Heiloo en Castricum. De minister kondigt aan hierover met de provincie in gesprek te gaan.
Verder geeft de minister aan dat haar ministerie mogelijk meer geld kan uittrekken voor de Castricumse problemen indien inderdaad blijkt dat de tijden dat de spoorbomen gesloten zijn, onacceptabel lang worden. Dat antwoordt de minister op Kamervragen van de SP.

In maart bezocht Kamerlid Bashir van deze partij de spoorovergangen in Castricum en Heiloo. Deze twee gemeenten lobbyen bij andere overheden voor geld om spoortunnels mogelijk te maken. Als het PHS ofwel spoorboekloos rijden wordt ingevoerd, passeren er veel meer treinen en zijn de overwegen veel langer gesloten dan nu.
Over Castricum zegt de minister in haar antwoord: “Indien er sprake is van een bijzondere situatie, zal ik nagaan of er maatwerkafspraken kunnen worden gemaakt.” Overigens is er al eerder door het ministerie een toezegging gedaan van 50% van de kosten.

In Heiloo ligt de situatie anders omdat deze gemeente eerder 25% van de kosten heeft aangevraagd. De gemeente Heiloo komt niet in aanmerking voor de PHS-subsidie. Zij stelt echter wel alles in het werk om meer subsidie te ontvangen bij provincie en rijk.
Beide gemeenten hechten een groot belang aan de leefbaarheid en veiligheid in hun dorp en zijn van mening dat de ondertunneling van het spoor in de doorstroming van oost naar west voorziet.

Verder zegt Schultz-Verhagen dat ProRail de dichtligtijden (tijden dat de spoorbomen gesloten zijn) aan het meten is en dat haar ministerie onderzoek doet naar de effecten van meer treinverkeer op de bereikbaarheid bij overwegen. Dit alles moet leiden tot criteria om te bepalen wanneer deze bereikbaarheid onacceptabel wordt aangetast.

In Castricum buigt de gemeenteraad zich over de verschillende oplossingen die denkbaar zijn voor het probleem spoorovergang. Die variëren van een tunnel bij de Beverwijkerstraatweg tot het station of een tunnel bij de Geversweg, tot een oostelijke randweg. Een vierde optie is niets doen. Vorige week werden alle mogelijkheden gepresenteerd en toegelicht aan de gemeenteraad en belangstellenden, maandag was de eerste van twee inloopbijeenkomsten. De tweede is maandag 21 mei van 16.00 tot 20.00 uur in het Castricumse gemeentehuis. Alle achtergrondinformatie is te vinden op www.castricum.nl. Er is ook een speciaal e-mailadres geopend voor reacties: knelpuntspoor@castricum.nl.