OHO Park

Vergroening van de Oude Werf

Voor Regio Alkmaar Magazine leverde de Communicatie Commissie een tekst over vergroening op De Oude Werf.

Wie weet heeft u deze tekst in het magazine gelezen. Zo niet, dan geven wij u graag nu de informatie.

 

Er wordt veel over gesproken, maar er wordt nog te weinig aan gedaan: het vergroenen van bedrijventerreinen. Terwijl bij vergroening van een leefomgeving veel win-winsituaties te behalen zijn. Bestuursleden van Ondernemend Heiloo maakten met deskundigen een groensafari over het Heilooër bedrijventerrein De Oude Werf. De deelname aan de prijsvraag Bedrijvig Groen van de Provincie Noord-Holland werd daarna een feit.

Over de prijsvraag
De provincie Noord-Holland schrijft vanuit het Uitvoeringsprogramma Toekomstbestendige werklocaties 2017-2019 (UTW) een prijsvraag uit voor verbindende ideeën voor biodiversiteit op bedrijventerreinen. “Langs deze weg kan iedereen, van burger tot adviesbureau in de provincie Noord-Holland, een bijdrage leveren aan het introduceren en vergroten van biodiversiteit op bedrijventerreinen. Een duidelijke link tussen biodiversiteit en de economie op bedrijventerreinen is essentieel”, zo is er in het regelement te lezen.

De groensafari
Vergroening van het bedrijventerrein is dus het uitgangspunt. Het winnen van de prijsvraag is slechts ‘bijzaak’. Dorien Reiche-Kotterman van De Groene Reiger in Heiloo nodigde bestuursleden van de ondernemersvereniging uit voor een groensafari over De Oude Werf om aandacht voor het vergroenen te krijgen. Dorien, Bert van Vuuren (Natural Plastics) en Karen Jonkers (C-realist) zijn bezig met een rekentool, een soort quickscan om bedrijventerrein te bekijken op mogelijkheden om te vergroenen.

Wat zou het beste zijn in de betreffende situatie, hoeveel dat gaat kosten en wat levert dat op korte, midden en lange termijn op? Deze tool noemen wij ‘Geld groeit aan de bomen’. Groen wordt bij de bouw van bedrijventerreinen vaak als een decorstuk gezien, iets wat alleen maar geld kost. En dat is een gemiste kans, want groen levert veel op. Denk aan een betere luchtkwaliteit, een aantrekkelijker ommetje in de pauze (goed voor de gezondheid), minder hittestress, betere afwatering / wateropname, mooier straatbeeld waardoor het pand economisch aantrekkelijker wordt op het bedrijventerrein. Bovendien neemt de biodiversiteit toe”, steekt de enthousiaste Dorien van wal.

Gezondere leefomgeving
Dorien is eigenaar van De Groene Reiger, met een focus op het betrekken van mensen en organisaties bij verduurzaming. “Voor een duurzame groene leefomgeving is het essentieel dat de economische en sociale kansen van verduurzaming optimaal benut worden. Dus zowel de waarde van betrokken en participerende burgers als bijvoorbeeld de baten van groen of de duurzame productie van energie.” De conclusie van de safari over het bedrijventerrein is dat er kan worden samengewerkt aan een gezonde en groene leefomgeving.

Groen doet goed
Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat groen goed doet. Zo blijkt bijvoorbeeld dat in een omgeving met veel groen er 25% minder kans is op diabetes en depressie dan in een niet groene omgeving. Er is zelfs bewezen dat kamers met een uitzicht op groen de opname in het ziekenhuis verkort en dat de mensen minder pijnstillers nodig hebben. En je gaat in een aantrekkelijk gebied toch ook eerder een ommetje in de frisse buitenlucht maken, dan als je op een grijs industrieterrein zit.

Maar hoe breng je variatie aan op bedrijventerreinen? Dorien: “Dat kan al heel eenvoudig door bijvoorbeeld meer bessendragende bomen en struiken, kleurrijke biodiverse bloemenborders in plaats van gras en het plaatsen van vogelkastjes en insectenhotels. Dan gaat het goed met de natuur, het bedrijventerrein ziet er beter uit én nog een win-win: met het snoeiafval kunnen bio-based vogelhuisje gemaakt worden bij het centrum voor Arbeid en dagbesteding op het naastliggende GZZ-terrein.”

Gevelgroen
De Oude Werf heeft de ambitie het groenste bedrijventerrein van de regio te worden. Dit is in eerste instantie ingestoken op energie, maar een daadwerkelijke vergroening past natuurlijk heel mooi in dit plaatje. Er zijn voor de individuele ondernemers best wat mogelijkheden zoals gevelgroen. Langs de gevels kan een borderrand van 20-25 cm en/of verticaal gevelgroen, bijvoorbeeld de klimplant ‘Green Junkie’, goed voor de opname van fijnstof. En als je de gevel niet direct wilt laten begroeien kun je ook een verplaatsbaar, recyclebaar frame bouwen waar de planten tegen aan groeien: circulair groen. Dan zijn er de groene daken die naast verkoeling en wateropname ook zorgen voor 10% meer opbrengst van je zonnepanelen.

De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos en de voordelen groot. Nog een voorbeeldje? Het laten begroeien van al die hekken zover dat de veiligheid niet in de weg staat. En meer bomen op een parkeerterrein zorgt voor minder warmte. Airco’s hoeven minder hard te draaien, dus goed voor het milieu en de portemonnee.

De ondernemersvereniging helpt
Ondernemend Heiloo wil het groenonderhoud straks in eigen hand nemen. Dorien Kotterman: “Maar eerst gaan we kijken of we voldoende ondernemers kunnen enthousiasmeren om samen te werken aan een groener en meer biodivers bedrijventerrein. De gemeente Heiloo geeft aan dat zij de kwaliteit van het groen wil gaan verbeteren en dat dan het moment daar is om het onderhoud aan de ondernemersvereniging over te doen. Hoe het groen er precies uit moet komen te zien gaan we met elkaar nog bekijken.” Na deze pilot, plus de inzending van de prijsvraag, kan worden gekeken of het plan kan worden doorgetrokken naar andere bedrijventerreinen in de gemeente Heiloo.

Doel van vergroening op de Oude Werf:
– Bedrijventerrein als stapsteen in groen netwerk Heiloo en regio.
– Groenste bedrijventerrein in regio.
– Verhogen biodiversiteit met de daarbij behorende voordelen voor bedrijven.
Meer weten over vergroening op het bedrijventerrein? info@degroenereiger.nl

Tekst: Marije Smit
Fotografie: Iwan Bronkhorst

Feestelijke avond Ondernemingsverkiezing

Zaterdagavond 16 december zijn de winnaars van de Ondernemingsverkiezing van Ondernemend Heiloo feestelijk bekendgemaakt.

Wij feliciteren de winnaars:
Ondernemingsprijs 2017 – Kaptein
Ondernemersprijs 2017 – Di Fiorentina
Rabobank In de Kijkerprijs 2017 – Pakhuis Dekker
Publieksprijs 2017 – Alleman Mode

Een korte sfeerimpressie van de magische avond in de Cultuurkoepel.

Wie de Cultuurkoepel betrad werd in magische sferen onthaald door een bijzonder personage op stelten. Met een welkomstdrankje in de hand was er daarna tijd om de sfeervolle Cultuurkoepel te bewonderen en op zoek te gaan naar collega ondernemers.
Voorzitter Henk Morsch nam traditiegetrouw het woord en verwelkomde alle OHO-leden (zo’n 240 aanmeldingen) en roemde alle ondernemingen in Heiloo. “In Heiloo heerst een grote gun-factor. Het thema van 2017 ‘doorpakken’ is ook aanpakken en dat doen Heilooër ondernemingen, want ze zijn nu bij elkaar en we zijn er voor en met elkaar.” Een warm welkom aan de burgemeester en bestuur van OVC volgt.

Ondernemingsverkiezing Noord-Holland
Dit jaar is voor de zesde keer de Ondernemingsverkiezing door OHO georganiseerd en wat al enkele jaren opvalt: onze winnaars zijn vaak ook in de top 10 van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland terug te vinden.

Cadeaupakket en aandacht voor Roparun
Tussen de heerlijke gerechten door vroegen bestuursleden Rob van der Wal en Thijs Smit nog even de aandacht voor een filmpje over de trekking van de vijf winnaars van de prijzenpakketten (lees hier verder).
Het podium werd kort aan Thijs gegeven om over zijn droom – het lopen van de Roparun – te vertellen. Met team 130 van Smit&Partners Keep on Running gaat hij in mei 2018 van Parijs naar Rotterdam rennen, voor het goede doel. Wilt u ook een gift doen of sponsoren? U kunt hier alles over teruglezen op www.keeponrunning.info.

Publieksprijs
Na het inwisselen van het prachtige beeld van de Ondernemingsprijs door de winnaars van vorig jaar (Le Nouveau Chef) was het tijd voor de bekendmaking van de Publieksprijs. Dé winnaar is: Alleman Mode. Johan en Paulien Alleman waren blij en ontroerd met deze fantastische waardering.

Rabobank In de Kijkerprijs
Via een video waarin de pitches voor de jury worden gehouden, werd de Rabobank In de Kijkerprijs bekendgemaakt door Erik Minnema. “Deze prijs is voor een ondernemer die zijn nek uit durft te steken en risico durft te nemen.” Een echte doorpakker dus! De prijs gaat naar Pakhuis Dekker.

Magisch entertainment
Toen verscheen er een hoop rook op het podium, plus twee magicians. Zij toverde de wisseltrofee om naar een kleiner formaat. Een verbazingwekkende act, net als de hilarische trucs aan tafel.
Dit jaar is de Ondernemersprijs in het leven geroepen om zzp-ers en ondernemers met 1 of 2 medewerkers nog meer bij de verkiezing te kunnen betrekken.

Ondernemersprijs
De Ondernemersprijs werd door burgemeester Hans Romeyn uitgereikt aan Ed van Baar van IJssalon Di Fiorentina. De blije medewerkers verschenen ook enthousiast op het podium.

Ondernemingsprijs
Als klapstuk volgde de prijsuitreiking van de Ondernemingsprijs aan Mireille en Anne van Kaptein BV. Anne verscheen al filmend op het podium om op die manier alle 90 collega’s van Kaptein mee te laten genieten van dit bijzondere moment.

Weetjes:
* In 2017 is de Ondernemingsprijs voor de zesde keer uitgereikt.
* Onze ondernemersvereniging organiseert jaarlijks de Ondernemingsverkiezing, om in het dorp gevestigde bedrijven meer in de schijnwerpers te zetten. Ondernemend Heiloo en diverse sponsors geven ondernemingen in Heiloo op deze manier een eigen platform.
* Heiloo telt veel ondernemingen en met deze verkiezing worden ondernemers in onze gemeente op een positieve manier extra onder de aandacht gebracht.
* Winnaars bij Ondernemend Heiloo eindigen altijd hoog in de verkiezing van Noord-Holland.

Voor een foto-impressie bekijk ook:
http://www.ondernemendheiloo.nl/vier-winnaars-bij-ondernemersverkiezing/

Loting van de prijzenpakketten

Iedereen kon in november een stem uitbrengen op zijn/haaf favoriete Heilooër ondernemer voor de Publieksprijs. Met het uitbrengen van deze stem maakte u kans op één van vijf cadeaupakketten t.w.v. € 200,-.

Trekking OHO Prijswinnaars Heiloo Stemt
Vrijdag 15 november is bestuurslid Rob van der Wal met zo’n 1000 namen in de ‘hoge hoed’ naar notaris Gerard van Leersum geweest. Daar zijn de vijf gelukkige winnaars geloot.

Iwan Bronkhorst legde de loting vast in een videobericht.

U kunt dit op YouTube bekijken.

Wij bedanken alles stemmers, maar vooral ook dank aan de sponsors voor het prachtige pakket.

In het prijzenpakket OHO Publieksprijs zit:
5x Online-slager Cadeaubonnen € 20,-
5x Di Fiorentina: OHO Stempelkaarten
5x Os Cadeaubon 25.- plus wijntje 5x
5x Straatnamenboek 5x
5x Wijndijck pakket 5x
5x Wasbon APK Service
5x Cadeaubon fotoshoot IwanBronkhorst.nl
5x Dinerbon Herberg Jan
5x Dinerbon Brasserie In’t Groen
5x Kortingsbon Melange7 € 10,-
5x Glasfusion Hangers van Glasatelier Heiloo
5x Dinerbon Plaza Cinco
5x LookX Derma Skin Polish pads

Vier winnaars bij Ondernemersverkiezing

Voor veel ondernemers in Heiloo was zaterdagavond 16 december 2017 een gezellige, maar spannende avond. Met voor de prijswinnaars een magisch resultaat.

Na de smakelijke gerechten van Heilooër horeca Il Corso, Restaurant Karakter, Os Steakhouse en Plaza Cinco, plus drankjes geserveerd door Barhandig en Wijndijck was het dan zo ver. De prijsuitreiking!

Publieksprijs

De eerste onderneming die op het podium van de sfeervolle Cultuurkoepel mocht komen en de Publieksprijs in ontvangst mocht nemen was Alleman Mode.

Daarna koelde iedereen af met lekkers van IJssalon Di Fiorentina, tussentijds kon men genieten van bijzondere trucs van verrassende goochelaars en een foto- en videopresentaties van de pitches voor de jury, van acht genomineerde ondernemingen.

Extra prijs

Voor de Rabobank In de Kijkerprijs werd Pakhuis Dekker op het podium geroepen en mocht Mindy Dekker de prijs in ontvangst nemen. Eigenares Jacky Mol kon wegens omstandigheden helaas niet aanwezig zijn, maar bedankte enthousiaste via een video boodschap.

Na deze feestelijke prijsuitreiking ontstond er wat (geplande) hectiek rond dé Ondernemingsprijs. De trofee bleek gekrompen. En niet zonder reden, want dit jaar is er een nieuwe prijs in het leven geroepen: de Ondernemersprijs. Deze prijs geeft zzp-ers en ondernemers met 1 of 2 medewerkers nu en in de toekomst extra kans om ook in de prijzen te vallen bij Ondernemend Heiloo.

De extra prijs van dit jaar, de Ondernemersprijs, ging naar Ed van Baar van Di Fiorentina.

De wisseltrofee van de Ondernemingsprijs werd onder luid applaus door Mireille Kaptein en Anne van Egmond, van Kaptein, in ontvangst genomen.

De deskundige jury meent dat alle prijswinnaars zich het thema van dit jaar ‘doorpakken’ goed eigen hebben gemaakt.

Alle prijswinnaars van harte gefeliciteerd!

De winnaars zijn:

Ondernemingsprijs 2017 – Kaptein
Ondernemersprijs 2017 – Di Fiorentina
Rabobank In de Kijkerprijs 2017 – Pakhuis Dekker
Publieksprijs 2017 – Alleman Mode

Smakelijk bedrijfsbezoek bij Kaptein

Vrijdag 17 november 2017 kregen onze leden een (letterlijk) kijkje in de keuken van Kaptein. Na thee of koffie met taart of kaas kreeg de eerste groep – vanwege de enorme belangstelling voor dit bedrijfsbezoek waren er twee sessies – een presentatie van algemeen directeur Mireille Kaptein en haar partner, commercieel directeur en mede-eigenaar Anne van Egmond.

Wat wij zoal hoorden:
– Kaptein is een 100% familiebedrijf met een rijke historie. Sinds 1936 verpakt het bedrijf kaas en boterproducten.
– Het is een verpakkingsbedrijf voor producent van kaas, boter, smeltkaas en poederkaas.
– Kaptein werkt met korte lijnen, is flexibel en werkt zowel nationaal als internationaal (in meer dan 45 landen).
– In onze regio heeft het bedrijf een 100% merkenbekendheid – vooral bij het zien van een verpakking Echte Boter.

– Kaptein focust zich op 4 kernactiviteiten die plaatsvinden op 3 verschillende locaties.
• Kaptein Heiloo: opslag en verpakken van kaas en boter
• Kaptein Processed Cheese Factory Oosthuizen: productie van smeltkaas
• Kaptein BVBA Bilzen: productie van poederkaas

– Naast grote en bekende merken verpakt Kaptein ook private labels.
– Persoonlijk contact en een eerlijke, nuchtere kijk op de bedrijfsvoering zijn belangrijk bij Kaptein. Zo zijn er geen medewerkers, maar is iedereen ‘een collega’. Het motto: We Care!
– Kaptein in Heiloo is een hightech en duurzaam bedrijf (met 800 zonnepanelen op het dak).

Kapteintour
Dat Kaptein inderdaad met de nieuwste apparatuur werkt zagen wij daarna in video’s waarin roomboter in cupjes werd verpakt en een kaassnijmachine aan het werk ging (en 160 verpakkingen per minuut verwerkt).

Na de presentatie en de video’s kregen we de Kapteintour. Het duurzame pand is zo gebouwd dat je bovenlangs de productielijnen kunt volgen. Je begeeft je natuurlijk in een bedrijf waar voedsel wordt verwerkt en hygiëne prioriteit heeft. Wij wandelen langs lichte werkplekken met zit-sta bureaus, wanden voorzien van mos en door brede gangen. Het is duidelijk, iedere plek heeft een eigen interieur en ook de klimaatbeheersing geschiedt per afdeling. Er wordt papierarm gewerkt, waarbij informatievoorziening via beeldschermen verloopt. Om maar enkele duurzame voorbeelden te geven.

75-80 collega’s
We bekijken via een glazen wand een enorme hoeveelheid kaas. “Er ligt hier zo’n twee miljoen kilo kaas te rijpen.” En we zien de snijmachines in het echt. Indrukwekkend.
Dit pand van Kaptein is duidelijk gericht op de toekomst en er wordt dan ook door 75-80 collega’s in Heiloo gewerkt, in ploegendiensten.
Een mooi bedrijf waar Heiloo absoluut trots op mag zijn.

Ondernemend Heiloo bedankt Kaptein voor de gastvrijheid en de smakelijke goodiebag die we na afloop meekregen.