OHO Park

Smakelijk bedrijfsbezoek bij Kaptein

Vrijdag 17 november 2017 kregen onze leden een (letterlijk) kijkje in de keuken van Kaptein. Na thee of koffie met taart of kaas kreeg de eerste groep – vanwege de enorme belangstelling voor dit bedrijfsbezoek waren er twee sessies – een presentatie van algemeen directeur Mireille Kaptein en haar partner, commercieel directeur en mede-eigenaar Anne van Egmond.

Wat wij zoal hoorden:
– Kaptein is een 100% familiebedrijf met een rijke historie. Sinds 1936 verpakt het bedrijf kaas en boterproducten.
– Het is een verpakkingsbedrijf voor producent van kaas, boter, smeltkaas en poederkaas.
– Kaptein werkt met korte lijnen, is flexibel en werkt zowel nationaal als internationaal (in meer dan 45 landen).
– In onze regio heeft het bedrijf een 100% merkenbekendheid – vooral bij het zien van een verpakking Echte Boter.

– Kaptein focust zich op 4 kernactiviteiten die plaatsvinden op 3 verschillende locaties.
• Kaptein Heiloo: opslag en verpakken van kaas en boter
• Kaptein Processed Cheese Factory Oosthuizen: productie van smeltkaas
• Kaptein BVBA Bilzen: productie van poederkaas

– Naast grote en bekende merken verpakt Kaptein ook private labels.
– Persoonlijk contact en een eerlijke, nuchtere kijk op de bedrijfsvoering zijn belangrijk bij Kaptein. Zo zijn er geen medewerkers, maar is iedereen ‘een collega’. Het motto: We Care!
– Kaptein in Heiloo is een hightech en duurzaam bedrijf (met 800 zonnepanelen op het dak).

Kapteintour
Dat Kaptein inderdaad met de nieuwste apparatuur werkt zagen wij daarna in video’s waarin roomboter in cupjes werd verpakt en een kaassnijmachine aan het werk ging (en 160 verpakkingen per minuut verwerkt).

Na de presentatie en de video’s kregen we de Kapteintour. Het duurzame pand is zo gebouwd dat je bovenlangs de productielijnen kunt volgen. Je begeeft je natuurlijk in een bedrijf waar voedsel wordt verwerkt en hygiëne prioriteit heeft. Wij wandelen langs lichte werkplekken met zit-sta bureaus, wanden voorzien van mos en door brede gangen. Het is duidelijk, iedere plek heeft een eigen interieur en ook de klimaatbeheersing geschiedt per afdeling. Er wordt papierarm gewerkt, waarbij informatievoorziening via beeldschermen verloopt. Om maar enkele duurzame voorbeelden te geven.

75-80 collega’s
We bekijken via een glazen wand een enorme hoeveelheid kaas. “Er ligt hier zo’n twee miljoen kilo kaas te rijpen.” En we zien de snijmachines in het echt. Indrukwekkend.
Dit pand van Kaptein is duidelijk gericht op de toekomst en er wordt dan ook door 75-80 collega’s in Heiloo gewerkt, in ploegendiensten.
Een mooi bedrijf waar Heiloo absoluut trots op mag zijn.

Ondernemend Heiloo bedankt Kaptein voor de gastvrijheid en de smakelijke goodiebag die we na afloop meekregen.

Rabobank sponsort Ondernemingsverkiezing 2017

De maandelijkse netwerkbijeenkomst werd onderbroken door voorzitter Henk Morsch. Dat is op zich niets nieuws of vreemds, want hij richt wel vaker een vrolijk welkomstwoord tot alle OHO-leden. Dit keer riep hij er Erik Minnema van Rabobank Noord-Kennemerland bij. Dit was een mooi moment om de sponsorovereenkomst te tekenen!

Sponsorcontract

Tijdens de netwerkbijeenkomst bij Brasserie in ’t Groen zette Erik Minnema zijn handtekening onder het sponsorcontract om vast te leggen dat de Rabobank hoofdsponsor is van de Ondernemingsverkiezing 2017. Onze ondernemersvereniging is blij en dankbaar dat de bank al jarenlang een samenwerking met OHO aangaat. Vandaar dat we één van de prijzen de Rabobank In de Kijkerprijs noemen.

Samenwerken

Na de ondertekening van het sponsorcontract vertelde Erik Minnema waarom de Rabobank ook dit jaar weer sponsort: “Ondernemerschap in de gemeente Heiloo is belangrijk. De Rabobank ziet dat ondernemers zorgen voor werkgelegenheid binnen de gemeente en regio. Ondernemers zijn doorgaans mensen die hun nek uit durven te steken voor een product of dienst. Een ondernemer is vaak een drukke ‘bezige bij’ en de Rabobank vindt het belangrijk dat ondernemingen de waardering krijgen die zij verdienen. Vandaar dat wij met plezier een samenwerking aangaan met Ondernemend Heiloo en de Ondernemersverkiezing sponsoren.
Daarnaast is een event als de Ondernemingsverkiezing een mooie gelegenheid om te netwerken. Wat mij bij OHO opvalt; het is een hechte club ondernemers die het als een vanzelfsprekendheid zien om elkaar iets te gunnen. Ondernemen doe je namelijk niet alleen, ondernemen doe je samen.”

Foto: Iwan Bronkhorst

Tekst: Marije Smit

MKB- vriendelijkste gemeente van Nederland 2015-2016

Het resultaat van het in 2015 en 2016 gehouden onderzoek na de MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. Op basis van dit onderzoek is een ranglijst gevormd en is in het najaar van 2016 de MKB-vriendelijkste gemeente bekend gemaakt.

Rapportage MKB-vriendelijkste gemeente – Heiloo

Bijlagenrapport Gemeente Heiloo

 

Aansluiting A9 Heiloo

De nieuwe aansluiting op de A9 bij Heiloo is onderdeel van de Overeenkomst Nieuwe Strandwal. Dit is een gezamenlijk gebiedsontwikkelingsproject van de gemeenten Heiloo, Castricum en Alkmaar en de provincie Noord-Holland dat bestaat uit woningbouw, groenprojecten en ontsluiting van het bedrijventerrein Boekelermeer. De aansluiting is nodig, omdat wordt verwacht dat er door de (nieuwbouw)woningen en het bedrijventerrein extra verkeer ontstaat. Doel van het project is dan ook: betere doorstroming op de A9 en bereikbaarheid van de Randstad. Hierdoor wordt het lokale wegennet minder belast.

Op de website van de provincie Noord-Holland kan je op de pagina A9 Aansluiting bij Heiloo meer informatie vinden.

Drie ondernemersverenigingen luisteren naar John van Zweden

Twee jaar geleden trapte OHO af met een evenement voor drie ondernemersverenigingen in onze regio. Inmiddels is de ‘netwerk estafette’ een jaarlijks terugkerend event voor de verenigingen in Castricum, Heiloo en Limmen.

Op donderdag 19 oktober 2017 zat de zaal van de Burgerij in Limmen vol, op uitnodiging van de Limmer Ondernemers Vereniging (LOV). Zij hadden spreker John van Zweden uitgenodigd en zo’n tweehonderd ondernemers kwamen luisteren naar ‘de Haagse behangkoning’.
Accentje
Voorzitter Cees Smit opende met gepaste trots de avond met de woorden, dat het “gezellig is in Limmen”. Zijn lokale accentje bleek niets in vergelijking met het accent van spreker John van Zweden. John grapte: “Vorig jaar nodigden jullie spreker Erik Hulzebosch uit en ik hoop dat jullie mijn accentje beter kunnen verstaan…”
Jongensboek
Spreker en ondernemer John van Zweden wordt de Haagse behangkoning genoemd en is nog altijd in het behang en woninginrichting paradijs in Den Haag te vinden. Landelijke bekendheid kreeg hij toen hij in 2002 met een aantal lokale supporters / ondernemers de voetbalclub Swansea City kocht. Een jongensboek wordt hiermee waarheid. Hoe de voetbalclub uit Wales het naar de Premier League schopte vertelde John heerlijk beeldend in de lezing. Een uur lang hingen de ondernemers aan zijn lippen, genietend van zijn Haagse humor en inzichten.
Behangkoning in de Premier League
In het kort: John van Zweden redt in 2002 samen met een paar ondernemende vrienden de voetbalclub Swansea City. Leuk detail: zijn vrouw wist niet dat John dit deed, maar kreeg datzelfde weekend cameraploegen voor de deur (terwijl John in Swansea zat).
Swansea City promoveerde in 2011 naar het voetbal walhalla, de Engelse Premier League. En, zij winnen in 2013 de finale van de League Cup. “We hebben een voetbalclub die bijna dood was naar de top in Europa gebracht”, concludeert John.

In 2016 is de club toch verkocht aan grote investeerders, maar John blijft club-ambassadeur en is “ieder weekend pleitte”.

Zijn verhaal wat klinkt als een fantastisch jongensboek komt daadwerkelijk uit in boekvorm: Behangkoning in de Premier League. EN wereldwijd wordt het verhaal bekend door de BBC-film Jack to a king, the Swansea Story. (door Fox Sports in Nederland uitgezonden)
Zijn inspirerende verhaal zorgde de rest van de avond voor meer dan voldoende gespreksstof. Er werd door de ondernemers van de drie verveningen nog gezellig nagepraat.

Ondernemend Heiloo neemt met veel plezier het stokje voor de Netwerk Estafette weer over.